Persmededeling
REPLO vzw, de vereniging die ijvert voor de blijvende en gunstige ontwikkeling van de trafieken op de internationale luchthaven Oostende-Brugge, stelt met genoegen vast, dat zowel de passagiers- als vrachtcijfers in 2007 in de positieve zin evolueren.
Uit de officiële publicaties blijkt duidelijk, dat voor de periode januari - juni 2007 in vergelijking met dezelfde periode in 2006 het aantal passagiers met 20,2% gestegen is, terwijl tevens 27,7% meer vracht vervoerd werd.
Dit alles bij een vermindering van het aantal vliegbewegingen met 4,4%.
De vooruitzichten voor de 2de helft van 2007 lijken dezelfde trend te vertonen, zodat de luchthaven goed op weg is om dit jaar een positieve balans voor te leggen.
In werkelijke cijfers zien we voor de periode januari - juni 2007:
- Bewegingen: 13.204 in 2007 t.o.v. 13.816 in 2006 = -4,4%
- Passagiers: 74.764 in 2007 t.o.v. 62.193 in 2006 = +20,2%
- Vracht: 59.472 ton in 2007 t.o.v. 46.581 ton in 2006 = +27,7%
Als men specifiek naar het aantal nachtbewegingen kijkt, wordt onomstotelijk bewezen dat deze zowel merkelijk onder de beperkingen van de milieuvergunning als binnen de contouren van de VLAREM-normen blijven.
Een vergelijking tussen 2006 en 2005 toont aan dat het aantal commerciële nachtvluchten met grote toestellen daalde met ca 5%, tevens daalde volgens zowel de normen van de milieuvergunning als de VLAREM-reglementering het potentieel aantal ernstig gehinderden met meer dan 15%.
Dit alles betekent bijgevolg een uiterst gunstige evolutie van het evenwicht tussen de economie en het milieu: meer passagiers en meer vracht (= meer tewerkstelling!) met minder hinder.
Onlangs kondigde de vzw WILOO aan naar de rechter te stappen om de luchthaven aan te klagen wegens regelmatige overschrijding van de normen van de bestaande milieuvergunning .
Bovenstaande statistieken tonen duidelijk de inspanningen van het Vlaams Gewest aan om de normen na te leven.
Men presteerde zelfs beter!
Er dient ook te worden vermeld, dat de berekening van het Vlaams Gewest conform alle Vlaamse, Federale en Europese criteria gebeurt, in tegenstelling tot metingen met niet erkende apparatuur door de tegenstanders.
Het valt op dat de vereniging die steeds op minder aanhang, begrip en politieke steun kan rekenen, in een misschien wanhopige poging aan inkomsten te geraken, nu naar de rechter stapt met zeer zwakke argumenten.
Men eist een dwangsom van 10.000 € per “overtreding”.
Dezelfde vereniging verwijst steeds naar het “topjaar” 2005 en verwijt de luchthaven de resultaten ervan niet meer te evenaren.
Nochtans wordt in 2007 bewezen veel beter te doen in een veel gunstiger ecologische context.
Wellicht hoopt men met juridische maatregelen deze positieve evolutie te breken, wat uiteraard een negatieve weerslag op de tewerkstelling zou hebben.
Het eigen belang speelt een grotere rol dan de bekommernis om het financieel en sociaal welzijn van honderden gezinnen.
REPLO vzw